kaki melangkah walaupun lesu,meskipun hari menghampiri senja perjalanan harus kuteruskan.Onak duri yang kutempuhi adalah cabaran..
andai terjatuh pasti kubangkit semula selagi kudrat termampu....
.

Tuesday, January 5, 2010

JABATAN AIR KUALA PENYU UNTUK DIJUAL

Oleh: LUQMAN HAREEZ ABDULLAH

SEPERTI yang kita sedia maklum, bekalan air bersih dalam kehidupan kita yang bergelar manusia teramat penting untuk meneruskan kehidupan seharian, namun bagi penduduk Kampung Gorowot, 11 kilometer daripada pekan Kuala Penyu sudah lama tidak merasai bekalan air bersih.

Para penduduk sebelum ini mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Barisan Nasional kerana telah membina Tangki Utama di Kampung Gadong dan Kampung Kayul untuk mengatasi masalah ini; namun ianya belum pasti boleh beroperasi pada tahun ini.

Persoalan yang timbul di sini ialah apakah Jabatan Air Kuala Penyu sudah dijual atau untuk dijual kepada pengusaha bekalan air bersih kerana amat dikesalkan penduduk Kampung Gorowot tidak menerima bekalan air bersih semenjak 1999 sehinggalah sekarang.

Ini bermakna sudah 10 tahun Penduduk Kampung Gorowot tidak menerima bekalan air bersih.sekalipun tidak pernah mengingkari permintaan pemimpin Barisan Nasional agar terus memberikan sokongan kepada BN.

“Kami terpaksa menggunakan perigi yang selalu kering dan berbau lumpur kerana sumber air tidak mencukupi untuk menampung bilangan penduduk yang bertambah ramai,” ujar Onong dengan nada berseloroh mengakui badannya berbau lumpur kerana mandi air perigi berlumpur.

Onong kesal kerana penduduk kampung terpaksa membayar harga yang tinggi untuk mendapatkan bekalan air bersih daripada individu yang menjual air yang tidak diketahui puncanya dengan harga RM100 satu lori yang boleh memuat tiga buah tangki kecil dan mampu bertahan selama lima hari.

“Jadi kami terpaksa membayar lebih RM400 sebulan? Bukankah ini menyiksa rakyat? Kami semua termasuk dalam golongan PPRT,” ujar Onong yang kesal dengan ketidak cekapan Jabatan Air Kuala Penyu membekalkan air kepada para pengguna berdaftar seperti beliau.

Sebagai tindakan memprotes ‘kecuain’ dan ‘ketidak cekapan’ Jabatan Air, Onong telah mengembalikan meter air kepada Jabatan Air bagi mengelak dikenakan sewa meter bulanan.

"Buat apa ada meter kalau bekalan air tidak ada?," keluh Onong yang mendesak agar Perdana Menteri 1Malaysia turun padang ke Kuala Penyu kerana masih ramai pengundi dan rakyat Sabah hidup menderita bagaikan unta di padang pasir yang kering kontang akibat ketiadaan air, terutama di musim kemarau; atau mereka mungkin terpaksa memilih pembangkang kerana sudah muak dengan janji BN.

Dipetik drp sabahkini.net

No comments:

Post a Comment